• LinkedIn
Vraag?
Afspraak maken
020-5108710

Hardlopen: tips om het vol te houden

‘Beginnen met hardlopen’ is een populair goed voornemen. Maar hoe houd je het vol? Als onervaren loper is dat, in koud en regenachtig winterweer, lang niet altijd makkelijk. Onze Sportartsen helpen je op weg met deze acht hardlooptips:

  1. Begin rustig. Het kost ongeveer twee maanden om je gewrichten aan de inspanning te laten werken
  2. Bereid je goed voor. Ga naar een goede (sport)winkel waar je een voet-/loopanalyse kunt laten doen en investeer in schoenen die bij je passen
  3. Stel realistische doelen. Plan niet meteen de New York Marathon, maar begin met tweemaal in de week 15 minuten lopen
  4. Maak gebruik van een hardloopschema met intervaltrainingen
  5. Draag dunne kleding, als nodig in meerdere laagjes over elkaar. Hardlopen in een dikke winterjas werkt niet.
  6. Loop niet te hard, je moet nog net kunnen praten (zoek maar eens op ‘anaerobe drempel’).
  7. Sluit je aan bij een hardloopgroep. Samen lopen stimuleert meer dan in je eentje op pad gaan én je krijgt feedback over je looptechnieken. Een win-win situatie!
  8. Laat eventueel een inspanningstest doen onder begeleiding van een sportarts als je familieleden hebt met hart- en vaatziekten

Ben je fanatiek begonnen en heb je, ondanks bovengenoemde maatregelen, toch klachten? Neem dan contact op met ons.

Voordelen van hardlopen

Je moet er even doorheen maar als dat lukt, pluk je al snel de volgende vruchten:

  • Meer energie
  • Productiever op het werk
  • Beter slapen
  • Beter seksleven
  • Meer zin in gezonde voeding
  • Minder last van neerslachtigheid/depressiviteit
  • Fitter gevoel en uiterlijk