• LinkedIn
Vraag?
Afspraak maken
020-5108710

Sport tijdens zwangerschap

Ik ben 15 weken zwanger, waarmee ik erg blij ben. Maar kan ik doorgaan met sporten? Zijn er ook tekenen die erop duiden dat je moet stoppen met sporten?

—-

Veel vrouwen durven tijdens de zwangerschap niet te sporten omdat ze denken dat het niet veilig is. Zonde, want zwangerschap is geen reden om te stoppen met sporten. Uit studies blijkt dat sporten tijdens de gehele zwangerschap geen schadelijke gevolgen voor moeder of kind heeft. Bij normaal verlopende zwangerschappen wordt inspanning juist aangemoedigd. Dit verbetert de conditie van moeder en vermindert mogelijk het risico op ontwikkeling van zwangerschapsdiabetes of -vergiftiging.

De voorwaarde om te blijven sporten, is dat de zwangerschap normaal verloopt en dat er tijdens het sporten geen alarmsignalen optreden.

Ik raad aan om een aantal dagen per week ongeveer 30 minuten per dag te sporten. Daarbij bestaat er geen bezwaar om je maximaal in te spannen. Verander van soort activiteit indien het zwangere lichaam in de weg zit of als bandenpijn ontstaat. Zodra sprake is van een harde buik, meestal optredend aan het einde van de zwangerschap, is het raadzaam om de sportintensiteit te verminderen.

Enkele dingen kun je beter niet doen. Zo is het verstandig om na het eerste trimester van de zwangerschap contactsporten en sporten met een hoog risico om te vallen, te mijden. Duiksporten en sporten op grote hoogtes worden eveneens afgeraden.

Bij alarmsignalen is het zaak de inspanning te beëindigen. Daarbij moet worden gedacht aan kortademigheid in rust, duizeligheid, hoofdpijn, pijn op de borst, spierzwakte, pijn en/of zwelling van de kuit en minder ’leven’ (bewegingen) voelen van de baby.

Huib Plemper