• LinkedIn
Vraag?
Afspraak maken
020-5108710

Sporten na koorts?

Na een paar dagen flinke koorts ga ik, zodra ik me beter voel, gewoon weer hardlopen. Maar nu hoor ik dat dat niet zo verstandig is.

—-

Sporten met griep en/of koorts onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en het lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Bovendien lopen mensen risico dat de virusinfectie terechtkomt in de hartspier, waardoor deze spier kan gaan ontsteken. In dat geval rust nemen en niet trainen!

Ook als iemand zich weer beter voelt, heeft het lichaam een aantal dagen nodig om te herstellen. De basisregel die je het beste kunt hanteren, luidt dat je het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd, niet moet sporten. Had je twee dagen koorts, dan mag je pas na vier dagen weer beginnen met trainen.

Anders dan griep kun je met een verkoudheid – dus zonder koorts – doortrainen. Met een ezelsbruggetje kun je bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ’nekcheck’. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd – neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts – dan is sporten toegestaan, de eerste twee à drie dagen weliswaar op een lager pitje. Zijn de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd – hoesten, kortademigheid, koorts, spierpijn in armen en benen – dan is het advies om niet te trainen. Sporten ’om de ziekte eruit te zweten’ is een onzinnige fabel.

Daarnaast zijn er twee gouden regels. Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden. Als je je ziek of grieperig voelt, dan is het verstandig om de temperatuur te meten. Doe dat altijd voordat je middelen als aspirine of paracetamol neemt.
Pas je training daarnaast aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst. Zonder temperatuurverhoging mag in principe worden doorgetraind, maar het kan verstandig zijn om niet zo intensief te trainen.

Huib Plemper